Monday, 2 January 2017

Růstové myšlení způsobuje dovolenou



Dočetla jsem Nastavení mysli od Carol Dweckové.
Tuto knížku jsem dostala na Vánoce před rokem, ale chvilku mi trvalo, než jsem tématu přišla na chuť. A jak se ukázalo, odložit tuto četbu se vyplatilo, některé myšlenky mi přišly vhod právě teď.

Kniha rozebírá fixní a růstové myšlení.

Fixní myšlení hodnotí naše osobností vlastnosti, inteligenci, talent, jako danou, neměnnou věc.
Růstové myšlení říká, že je vše důsledkem učení, vše jde vypilovat, zlepšit, učit se, zlepšovat se.

Skrz studie a mnoho osobních příběhů a příkladů rozebírá rozdíl mezi fixním a růstovým myšlením.

Pro mě bylo nejzajímavější hodnocení překážek a neúspěchu.

Lidi s fixním myšlením překážky odrazují, bojí se, že by museli vyvíjet velké úsilí s nejistým výsledkem. Hledají lehké situace, které odpovídají jejich současným dovednostem, které zvládnou bezpečně, z této rutiny se ovšem těžce něco nového naučí. Neúspěch je hodnocen jako selhání a potvrzení nedostatečných vlastností. Navíc se lidi s fixním myšlením s neúspěchem nedokážou vyrovnat, je to pro ně urážka ega, zjištění vlastních nedostatků, ztráta víry ve vlastní schopnosti. Nejlépe se to vysvětluje na příkladech: Žák z matematiky dostane pětku, smutně si teda řekne, že je hloupý, na matematiku se zřejmě nehodí, a přestane se jí věnovat úplně.

Lidi s růstovým myšlením překážky a výzvy milují, vyhledávají, přinejmenším přijímají, jsou ochotni vyvíjet úsilí i bez předem jistého úspěchu. Motivuje je proces učení, získávání zkušeností, nových znalostí. Neúspěch hodnotí jako zpětnou vazbu, a dokážou ji přijmout jako konstruktivní kritiku, kterou využívají ke zlepšování se.
Žák s růstovým myšlením dostane z matiky pětku, zjistí teda, že danou látku buďto nepochopil, nebo se učil málo, nebo špatně. Zkusí se tedy učit jinak, více, požádá o pomoc, zkoumá, jak by příště mohl uspět.

Těch příkladů je v knížce milion, ze světa vrcholového sportu, biznisu, věnuje se i vztahům a výchově dětí.

Narazila jsem v ní na anekdotu o studentovi univerzity, který přišel na přednášku pozdě. Rychle si opsal úkoly z tabule, než je stihl vyučující smazat. Několik dní se s úkolem trápil, příklady mu daly pořádně zabrat. Nakonec zjistil, že to nebyl domácí úkol, ale těžké matematické rovnice, na které ještě nikdo nenalezl řešení. On ovšem nevěděl, že jsou tak těžké a že je zatím nikdo nevyřešil. Nikdo mu neřekl, že je tyto příklady prakticky nemožné vyřešit, tak je prostě zvládl.

Člověk s fixním myšlením by se do úkolu, na který nemá dostatek znalostí a zkušeností, nikdy nepouštěl. Hraje bezpečně, protože je každý neúspěch ránou pro jeho hodnocení. Člověk s růstovým myšlením nečeká, než bude pro něho úkol jednoduchým, pustí se do něho, než by věděl, jak ho vyřeší. Neúspěch ho totiž neodrazuje a ví, že se při bádání řešení přinejmenším naučí nově věci.

Je to jako moje letenka do Francie. Abych odjela na tři měsíce, je potřeba vyřešit ještě spoustu věcí, ale vím, že pokud se do toho nepustím, nikdy to nezjistím. Ano kamarádi, léto 2017 trávím v Provence. 



2 comments:

  1. A to jakoze bude cele leto zavreno? :-( No to potes koste! ;-) Na druhe strane, se muzem tesit na podzim :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zatím nevíme. Je taky možné, že někdo za mě provoz na tři měsíce převezme :)

      Delete