Monday, 24 April 2017

Wifi OFF: Odpočinek offline



Kdysi jsem randila s jedním kuchařem, a navzdory maskovací techniky „co nedospíš, to domaluješ“ se mu zdálo, že odpočívám málo. Doporučil mi, abych si jednou do týdne naplánovala půl dne volna, a pokud to jen jde, jednou do týdne taky jeden celý den volna. Taky mi radil, jak si plánovat den a týden dopředu, jak být v klidu s vědomím, že jsem vše zkontrolovala, jak si dělat seznamy práce a úkolů. Jak vidíte, svět GTD není cizí ani za hranicí technologií, jen nemá tak sexy zkratku. Všichni zápasíme s tím, abychom svoje pracovní i osobní úkoly zvládali. Všichni máme krátkodobé i dlouhodobé cíle, každodenní starosti, drobnosti, a dlouhodobé velkolepé plány.

Před rokem a půl byl pro mě takový režim utopistický. Ale slíbila jsem si, že se k volné sobotě dopracuji. Časem se to povedlo. Jinak bych už byla skončila v Bohunicích nebo Černovicích. Poznámka další kluka…

Odpočinek je důležitý, ne-li důležitější než samotná práce. V současné době si plánuji odpočinek stejným způsobem, jako práci a schůzky. Spánek a cvičení nejsem ochotna šidit.

Co to je, odpočinek?

Psychická a fyzická regenerace.
Odpočívat efektivně a správně jsem se musela naučit stejně, jako pracovat. Lépe řečeno, pořád se to učím.

Abyste mohli odpočívat, musíte pracovat efektivně. Abyste mohli pracovat efektivně, musíte odpočívat. Je těžké říct, co je prioritní. Odpočívat, když máte hodně práce, nebo pracovat, když jste vyčerpaní? Jedno je ale jisté, pokud se chcete někam dopracovat, musíte zvládnout obojí, nejlépe zároveň. Mě se to daří postupně, dílčí úspěchy jsou. K tomu, abych si uvolnila více času pro odpočinek, jsem potřebovala pracovat. Stanovila jsem si ovšem šest měsíců, kdy má moje práce přinést zefektivnění a automatizaci. Jednoduše řečeno: některé projekty rozjedete, ale myslíte na to, abyste je od začátku tvořili tak, aby pak fungovali nenáročně na údržbu. Nebo třeba pracujete na tom, abyste vymysleli efektivní způsob kontroly skladů a objednávání zboží, ale ta práce vám má do budoucna pomoct pracovat méně. Píšete si databázi receptů, abyste měli do budoucna kam šáhnout. Abych to zkrátila, povedlo se, trochu času navíc pro sebe jsem získala.
Když si myslíte, že tím boj o odpočinek končí, jste na omylu. Právě začíná.
Být unavení proto, že hodně pracujete a málo spíte, je normální. Nějak vás to neznepokojuje, je to adekvátní reakce těla a mozku.
Být ovšem unavení po víkendu, kdy jste měli volno, je nepříjemné. Pokud se to opakuje, je to pěkně frustrující a ubíjející.
Sice jsem ještě jenom na začátku zjišťování, co všechno moji produktivitu, moje emoce a moji kreativitu ovlivňuje, pár poznatků o tom, co můj odpočinek ovlivňuje nejvíce, již mám:
1)      Mít vše hotovo (aspoň to důležité)
Neexistuje, abych dokázala vypnout, pokud mi bude v hlavě šrotovat, co všechno jsem zapomněla, nebo odložila na pondělí, a kdoví, zda to všechno stihnu.
2)      Odpočívat průběžně
Spánek, regenerace, čistá hlava a myšlenky nejsou luxusem víkendu. Pokud se odrovnáte přes týden, jediným dnem prostě deficit nedospíte. Spíš vás to více rozbije. Užít si tedy volný den a načerpat maximum energie je otázkou životosprávy celý týden před tím.
3)     Být offline, být přítomná, být v tichu.

Jelikož vás evidentně zajímá nejvíce téma života bez wifi, zaměřím se na poznatky třetího bodu. První dva body jsou takové fyzické předpoklady k tomu, aby odpočinek vůbec nastat mohl. Třetí je pak forma, jak ho dosáhnout co nejúčinněji.

Proč být offline?

Sociální sítě pohlcují čas a zaměstnávají mozek. Není to prostě forma odpočinku. Být celý den online není něco, co by vám pomohlo vypnout, spíše naopak. Interakce a neustálé vstřebávání dalších a dalších impulzů unavuje.

Proč být přítomná?

Zkuste se projít po městě nebo v lese tak, že nemáte u sebe telefon. Zkuste se koukat jen na cestu. Zkuste, jaké to je, neřešit nějakou konverzaci v mobilu, ale vidět, co kolem vás je. Proč se procházíme, proč vyhledáváme krásná místa, když vlastně koukáme do obrazovky? Proč číst knížku, když naše myšlenky pořád odbíhají někam jinam, protože nás u toho vyruší telefon? Proč se koukat na film, když si během filmu s někým píšeme? Proč si sednout s někým na kafe, a přitom se dívat, kdo co sdílí online?

Opět, cílem není opovrhovat sociálními sítěmi. Jsou fajn. Cílem je soustředit se na to, na co jste se těšili, až budete mít volno. Užít si procházku, užít si knížku, užít si film, užít si kafe s někým. Být tam, kde jste chtěli být, je nesmírně uklidňující a osvobozující pocit.

Proč být v tichu?

Ticho léčí. V tiše slyšíte svoje myšlenky, obavy, strachy, nápady, přání. Můžete je tedy vyslyšet, vstřebat, pochopit, pracovat s nimi, rozvinout je nebo uzavřít. Někdy je to příjemné, někdy je to bolestivé. Takové jsou lidské emoce. Takový je náš život. Někdy řešíme úspěch, někdy se vyrovnáváme se ztrátou. Někdy vyhodnocujeme nejistotu. Někdy hledáme odpověď na neřešitelné otázky. Někdy hledáme otázky. To vše je možné jenom v případě, že si dovolíte vašim myšlenkám vstoupit na povrch. Pokud chcete svojí mysli dopřát odpočinek, musíte jí nechat trochu se vybouřit. Musíte ji občas vyčistit, vyhodit to staré a nepodstatné, přijmout to nové a zajímavé. Chvilka ticha by měla být součástí mentální hygieny. Stejně, jak si čistíme zuby a vlasy, bychom si měli čistit o myšlenky. Co k tomu potřebujete? Nic, pouze ticho. Plus ideálně gauč, deku a čaj.

Jak vypadal můj odpočinek online?

Kolotoč Facebook-Twitter-Youtube-Whatsapp-Badoo-Tinder. Dokázala jsem tím zabít celý den, bez toho, abych si uvědomila, že svůj nejcennější čas k odpočinku vlastně věnuji činnostem, které odpočinkové vůbec nejsou. Zdá se, že vyhledávání zábavy, vyhledávání sociálních kontaktů a interakcí, vyhledávání online komunikace a vyhledávání čehokoliv, co by zaměstnalo vyčerpaný mozek, je z hlediska regenerace neúčinné. Unavený mozek potřebuje klid a čas, ne další podněty, které ho zaměstnají. Sice se zdá, že se jedná o nevinnou zábavu, trávíte-li odpočinek online, je celkem možné, že si vůbec žádnou regeneraci nedopřáváte. Opakem práce není nepracovat, jen dělat něco jiného. Opakem práce je vypnout.

Jak vypadá můj odpočinek offline?

Procházka, sauna, jóga, číst si, psát, čaj, kafe, víno. Je to lepší :)


No comments:

Post a Comment