Monday, 8 May 2017

Nápady, které se mění


Dříve jsem si si myslela, že stačí něco vymyslet, pak to uskutečnit. To je takové jednoduché, lineární. 

Jenomže, jak se říká, bohové mají zvláštní smysl pro humor. Ne vždy je původní představa správná. I kdyby si člověk zjistil všechny fakta světa týkající se jeho záměru, do budoucnosti nevidí, a může ho čekat velké překvapení. Mouchy a bludné představy vychytáte až za pochodu, s tím prostě nic nenaděláte. A zřejmě to ví i trochu více zkušený svět podnikatelů a tvůrců. 

Zarazilo mě třeba, že se na přihlášku Nápad roku předkládá předem definovaná prezentace, která obsahuje otázky ohledně zákazníka, dosaženého zisku, obratu, zpětné vazby, týmu, který spolupracuje. 

Tu prezentaci lze tím pádem vyplnit pouze za předpokladu, že se jedná již o existující, funkční, nějakou dobu běžící projekt. To není jen taková myšlenka, která mě napadla, a dokázala bych básnit o tom půl dne, proč si myslím, že je funkční. Dává to smysl. Představit běžící, vyzkoušený nápad je něco úplně jiného, než se bavit o hypotetické rovině nikdy neuskutečněných kroků. 

V podstatě, když si to tak vezmu, projekt Food Incubator, který chci přihlásit, je taky výsledkem úplně jiných původních plánů. A v momentě spuštění nikdo nevěděl, zda vůbec přežije. Přežil, byť potřeboval úpravy a vyřešit jeho největší dětskou nemoc, že nebyl rentabilní, ziskový, a vysoká počáteční investice tedy vůbec nedávala smysl. Myšlenka coworkingu, ať už v jakémkoliv oboru, není moje. A taky nejsem první, koho napadlo, že by bylo fajn tak krásný projekt založit. A není to ani těžké. Stačí si pronajmout prostor, zařídit kuchyň, vyřešit několik dokladů a může se vesele vyrábět. To zní tak jednoduše, a v podstatě to žádná velká věda není. Ale ten původní plán by nepřežil ani prvních pár měsíců, protože je zřízení velké kuchyně, kde se dá opravdu vyrábět, extra nákladné, provoz takové kuchyně taky něco stojí, a ještě se nebavíme o nějaké údržbě a mzdě člověka, který se té organizaci věnuje, a nedej bože o návratnosti investici. Začít tedy z této strany nebylo úplně jednoduché, a není proto divu, že takový coworking pro gastronomii neexistoval. bylo to potřebné s něčím spojit. To se hned nabízí, nakombinovat výrobu s restaurací. Ano, ale to je jako nastěhovat do jednoho nájemního bytu dvě rodiny a chtít, aby vám obě platily stejný nájem v plné výši, ale navzájem si nechávaly dostatek času a prostoru. Proč to nejde? Protože nejde v kuchyni zároveň vyrábět i provozovat restauraci, rozuměj, vařit, připravovat jídlo na objednávku. Ani z technologického, ani lidského hlediska. A i kdyby to šlo, restaurace potřebuje taky čas na zavedení, a je dostatečně riziková, nepředvídatelná a s nízkou marží pro to, aby byla schopna podporovat a dotovat ještě další provoz. 

Kdybych tvořila prezentaci pro Food Incubator před rokem, přenádherný nápad by ztroskotal ihned na začátku, a nedokázala bych odpovědět na základní otázky:

Otázka: Investiční náklady jsou vysoké, provozní náklady jsou taky vysoké, co se stane když je obsazenost takového inkubátoru malá? 
Naivní odpověď: Ale já věřím, že o inkubátor zájem bude.
Reakce: Víra je hezká věc, v kostele...

Otázka: Kdo jsou členové vašeho týmu?
Naivní odpověď: Nevím, když bude potřeba, někoho naberu. 
Reakce: Kde, jak, koho, jak rychle? 

Otázka: Jaké problémy řešíte?
Naivní odpověď: Ještě žádné, ale když se to spustí, slibuji, že se budu snažit, aby žádný problém nenastal. 
Reakce: Tak určitě...

Otázka: Na co potřebujete peníze a kolik?
Naivní odpověď: Na všechno a nevím, asi fakt hodně.
Reakce: Aha.

Otázka: Jak vypadá obrat, zisk?
Naivní odpověď: Nevím, já myslím, že dobře.
Reakce: Oh bože...

6) Jaká je zpětná vazba zákazníků?
Naivní odpověď: Ještě žádní nejsou.
Reakce: Ani nebudou...

Investor nebo hodnotící rada by jásala radostí, už to vidím... Už se nedivím, že se přihlašují nápady, které jsou vyzkoušené, rozjeté, kde už existuje tým, hromada vyřešený i nevyřešených překážek. Už se nebavíme o hypotéze, ale o něčem, co funguje, má to odhalené slabé stránky. 

Možná vám přijde, že jsou investoři nebo partneři skeptičtí, nezapálený. Popravdě řečeno, ano, možná, trochu. Někteří i více. Ale když dokážete svoji myšlenku, ještě lépe, funkční nápad obhájit před někým, kdo vám od první chvíle nefandí, je to mnohem větší výhra, než nekritické naslouchání. 

Pokud tedy něco plánujete, jděte do toho, odhalte, zda váš nápad funguje, a když ho budete prezentovat, zvolte nejméně ochotnou a nezaujatou stranu. Ohromné vám to pomůže, byť není jednoduché ustát, abyste nevybouchli, že svět vaši genialitu nechápe :)




No comments:

Post a Comment